Zo gebruik je reviews als motor van je online reputatie

Zo gebruik je reviews als motor van je online reputatie

Goede online content is belangrijk en erg waardevol om nieuwe klanten te vinden en te binden. Met aantrekkelijke en vindbare teksten op je website, rake berichten op sociale media, met webinars, een nieuwsbrief of e-books leg je de kiem van commercieel succes. Ook online reviews zijn een belangrijke factor want “de allerbelangrijkste reclame is mond-tot-mondreclame,” zegt Frederik De Wachter, Digitale Expert van  Businezz Booster.

Online recensies zijn de sleutel tot succesvolle marketing

Wil je groeien? Of je beste klanten gebruiken als voorbeeld om andere klanten te inspireren naar de sterkste win-win samenwerking? Online reclame is de snelste weg. Hiervoor kan je Google Mijn Bedrijf gebruiken. Recensies die klanten hierop plaatsen worden duizenden keren bekeken. Ze zijn vaak de eerste indruk die een potentiële klant van je zaak heeft. Ze zijn een bijzonder sterke vorm van marketing. Wat klanten over je zeggen, geeft al snel een indruk over je bedrijf, je service en klantvriendelijkheid. Indien de klant naast een goede score ook een woordje uitleg geeft over waarom het zo aangenaam samenwerken is, geeft dit vertrouwen. En dat vertrouwen is een cruciale stap in het kennismaking en overtuigingsproces waar je potentiële klant doorgaat.

Bovendien hecht Google belang aan reviews in de rankings. Vraag dus gerust aan tevreden klanten om een Google review te geven en te schrijven.

Authentieke reviews boosten het vertrouwen van de klant

Mensen verwachten eerlijkheid en willen écht weten wat de klanten van het product of dienst vonden, wat hun ervaring was en of het uiteindelijk aan hun verwachtingen voldeed. We zitten in een digitale wereld en er wordt heel wat gekeken naar de eerlijke beoordelingen van anderen. Die zijn niet alleen interessant om veel bij te leren over de positieve maar ook over de minder goede aspecten van een dienstverlening, ze zijn ook onafhankelijk en daarom zeer betrouwbaar.


“De beste communicatievormen zijn goede beoordelingen en cases: ze zijn de perfecte online mond-tot-mond reclame die zowel nieuwe als bestaande klanten overtuigen van je aanbod.”

Waarom Google Mijn Bedrijf zoveel invloed heeft

Google is een belangrijke speler om online bezoekers naar je website te lokken. Het is vandaag meer dan ooit een sleutelspeler in het drijven van bezoekers naar je zaak en je website. Gemiddeld komt 40% tot 80% van website bezoekers via Google. In juni 2014 is de zoekmachine gestart met Google Mijn Bedrijf om handige informatie van bedrijven op een eenvoudige gestructureerde manier aan te bieden. Je gebruikt de lijstjes wellicht zelf bijna elke dag en het wordt steeds populairder. Als je bijvoorbeeld zoekt naar een restaurant, een winkel, een bouwfirma, een verzekeringsmakelaar of accountant, zie je onderstaande lijst met de dichtstbijzijnde zaken eerst.

Elke zaak heeft namelijk een Google fiche die de zoekmachine zelf heeft aangemaakt, maar die je ook zelf kan creëren en beheren. En iedereen die googelt gebruikt deze handige lijst van zaken in de buurt. De informatie die men daarin ziet komt van je Google Mijn Bedrijf fiche en daarom is het belangrijk dat je die goed opzet en opvolgt.


Dit handige overzicht van bedrijven in je buurt wordt door heel veel mensen gebruikt, de informatie die men te zien krijgt kan je zelf beheren met Google Mijn Bedrijf


In bovenstaand voorbeeld had Eskofin zijn Google Mijn Bedrijf account toen wellicht nog niet zelf toegeëigend. Google heeft zelf de informatie over die zaak zelf opgezocht en de fiche aangemaakt. Iedere zaakvoerder kan zich melden als de rechtmatige eigenaar en vervolgens de fiche updaten en beheren. Indien je je zaak niet terugvindt kan je die zelf aanmaken, zodat je zelf je gegevens invoert en je zaak vervolgens ook gemakkelijk gevonden en gecontacteerd wordt.



"Het aantal Google gebruikers dat via de overzichtelijke Google Mijn Bedrijf lijst online naar een zaak in de buurt zoekt, blijft groeien."




Je Google Mijn Bedrijf profiel is gratis en wordt getoond in een handige zoekresultaten lijst met kaart, wanneer iemand in de buurt zoekt naar een lokale handelaar. De lijst wordt intussen door veel Googlers gebruikt en biedt veel voordelen. Voor zij die dat willen, zet je er zelfs een heel eenvoudige en gratis website mee op. Je Google Mijn Bedrijf beheren is dus een must do, met niets anders dan voordelen.


De voordelen : 

  • Je wordt beter gevonden, gemakkelijk honderden, zelfs duizenden zoekopdrachten per maand
  • De info die deze Googlers zien, zoals je website, telefoonnummer, openingsuren, foto’s van je zaak, maar ook de meerdere categorieën waaronder mensen je online kunnen vinden, stel je nu zelf in
  • Je scoort zeer goed lokaal met de nieuwe zoekresultaten. Voor wie dicht in de buurt zoekt, sta je bovenaan in de handige lijst.
  • Als iemand een review schrijft krijg je een notificatie zodat je die onmiddellijk bekijkt en beantwoordt.
  • Je krijgt een maandelijkse mail met statistieken en tips
  • Voor wie dat wil zet je er zelfs een eenvoudige website mee op

Dat het heel goed werkt zie je snel aan de hand van de maandelijkse mails die je van Google ontvangt. Die zeggen je hoeveel keer je verschijnt in de zoekresultaten, hoeveel mensen op je telefoonnummer of adres klikken en hoeveel ze doorklikken naar je website.

Het beheren van online reviews

Van zodra je Google Mijn Bedrijf profiel is opgezet zullen heel wat mensen je zaak opmerken. Die leren graag wie je bent en lezen graag de ervaring van andere klanten. De Google reviews zijn daarom heel belangrijk. Op basis van een open gesprek luisteren we eerst naar de feedback van onze klanten, De review sturen we vervolgens naar de klant met een directe link naar onze Google Mijn Bedrijf. De meeste deelnemers plaatsen meteen de recensie online.

We leerden zo onze grootste ambassadeurs kennen. Hun verhaal brengen we naar buiten om zo nieuwe ideale klanten aan te trekken. Goede reviews nemen we mee in onze communicatie op website, sociale media en andere online of print kanalen. Wij gebruikten deze inzichten ook om de e-learning tool en community Digital Academy te lanceren waar ondernemers nog meer kennis en ervaring kunnen uitwisselen.


Het belang van reviews: 

  • Google Mijn Bedrijf reviews worden net zoals andere beoordeling veel gelezen. Wat klanten over je zeggen geeft al snel een indruk over je zaak, je service en klantvriendelijkheid
  • De reviews worden al snel honderden tot zelfs duizenden keren bekeken
  • Het zijn authentieke reviews van bestaande klanten. De goede reviews neem je uiteraard ook mee in je communicatie op je website, in sociale media, op je brochures etc…
  • Ze zijn informatief heel interessant omdat je leert hoe je klanten hun ervaring is. Leer uit deze feedback en je wordt al snel een topper op vlak van dienstverlening.

Maar reviews kunnen soms ook confronterend of vervelend zijn. Sommige klanten gebruiken ze als een uitlaatklep en we kennen zelfs verhalen van ondernemers die de personen die een review schrijven niet kennen.


Een aantal tips om reviews te beantwoorden: 

  • Reageer bij voorkeur altijd op een review. Bij een positieve beoordeling bedank je de klant uiteraard omdat die de moeite deed om een beoordeling achter te laten. Die klant is een ambassadeur en we weten allemaal dat mond-tot-mond reclame de beste reclame is!
  • Een slechte review overkomt de beste maar is moeilijk weg te halen. Je kan proberen klikken op de drie stippen in de rechterbovenhoek van de recensie, hem "markeren als ongepast" en een “Meld een beleidsschending” formulier invullen. Maar er is geen zekerheid dat de review zal verwijderd worden.
  • Reageer daarom altijd op een negatieve review. Andere bezoekers zien dan ook dat je belang hecht aan je service en waarderen dat. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je een goede service belangrijk vindt, graag beter wil begrijpen wat er gebeurd is en daarover met de klant 1-1 in gesprek wil gaan. Verder discussiëren op Google heeft weinig zin.
  • De beste strategie tegen slechte reviews is veel positieve verzamelen door tevreden klanten zelf te vragen een review te schrijven. Je zal aangenaam verrast zijn dat velen dat ook met plezier doen. Stuur je klant de link door die je bijvoorbeeld ook in je Google My Business app vindt onder de rubriek Klanten. Zorg voor een tiental goede reviews, en die ene mindere zal al veel minder opvallen.

Je hebt Google nu flink geholpen om een goede taak te vervullen als iemand op zoek is naar jouw zaak. Het is een heel eenvoudige en efficiënte manier om je bereik te vergroten. Je mag gerust regelmatig berichten en foto’s plaatsen. Google houdt van informatie structureren en als je Google daarmee helpt, dan zal Google je belonen in de zoekresultaten!


Door zelf in te zetten op klantenbevragingen stuur je het ontstaan van authentieke reviews op je Google Mijn Bedrijf, je website, je sociale media en je nieuwsbrief

Het doel van Digital Academy

De Digital Academy van Businezz Booster is een E-learning platform en Ondernemers Community waarmee je snel en sterk digitaliseert. Dankzij de zeer praktische lessen van onze Academy trek je online klanten aan, communiceer je overtuigend met de beste digitale marketing tips, bespaar je tijd en krijg je inzichten dankzij een efficiënte team organisatie met de juiste software keuzes.

Gratis Webinar over online reviews

Wil je er meteen invliegen? Schrijf je dan nu in voor het gratis webinar ‘De beste klanten aantrekken’ in maart. Meer info via frederik.dewachter@businezzbooster.be










Over de schrijver
Reactie plaatsen