Waardevolle kennis verzamelen dankzij klantbevraging

Waardevolle kennis verzamelen dankzij klantbevraging

Klantbeleving is een essentiële factor, maar je moet ook weten hoe je dit kan meten. “Door een écht gesprek met de klant te hebben” vertelt Frederik De Wachter van Digital Academy, Businezz Booster. Er is een manier om een klantbevraging vlot, nauwkeurig en met een goed resultaat te laten verlopen, en die vind je hieronder.

Kennis opvragen door klantbevraging

 Alle communicatie begint steeds opnieuw bij een goed begrip van wat de noden en angsten van je klanten zijn, en hoe je daarop kan inspelen met je diensten en aanbod. Hoe sterker de klant zich herkent in jouw communicatie, hoe beter je die aanspreekt en prikkelt. De kennis van de klant is je sterkte en doordat je dagelijks bezig bent met interessante gesprekken, zet je inzichten om in krachtdadige, gerichte en goed converterende communicatie. Lees je reviews of beter nog: verzamel ze op een consequente manier om systematisch gevoed te worden met goede input van de noden en wensen van je klanten. Reviews zijn zeer waardevol, de beste mond-tot-mond reclame en zullen je een pak nuttig marketing materiaal en ideeën opleveren.

Als er één opdracht is waar je sowieso heel wat voordelen uit haalt, dan is het deze wel: bevraag je klanten.

Je zal niet alleen een pak kennis opdoen, maar er ook bijzonder waardevolle getuigenissen uit halen van je grootste fans.

Vraag na bij elke ondernemer waar zijn groei vandaan komt en velen zullen, volkomen eerlijk, zeggen dat het van mond-tot-mond reclame komt. Alleen is de fysieke wereld zeker de laatste jaren versneld vervangen door de online wereld. Maar ook in de digitale wereld wordt heel wat gekeken naar de authentieke beoordelingen van anderen. Klanten willen authentieke en betrouwbare reviews.

De vele voordelen van een klantenbevraging:

  • Verzamel inzichten en leer bij over de appreciatie van je diensten en producten.
  • Belangrijk: je leert ook wat je klanten vinden dat beter kan. Wie hier aandacht aan besteedt, mee rekening houdt en aanpast wat beter moet, zal in sneltempo een top dienstverlening uitbouwen.
  • Op basis van de feedback stel je makkelijk een lijst op van de 5 of 10 steeds wederkerende feedback en positieve argumenten die aangeven waarom je klanten jouw dienstverlening appreciëren, en dat vormt een belangrijke basis van je communicatie (zie verder).
  • Je leert je beste ambassadeurs kennen: die klanten die zeer tevreden zijn en dat graag doorvertellen aan hun contacten en mogelijks jouw nieuwe toekomstige klanten.
  • Vraag deze klanten ook vriendelijk om een authentieke beoordeling online te plaatsen. Reviews worden steeds meer bekeken in alle branches, en het zijn de beste mond-tot-mond reclame en een belangrijke factor van vertrouwen in jouw onderneming.
  • Het is ook zeer goede grondstof voor interessante cases, die niet alleen je nieuwe ideale klanten zullen aanspreken, maar ook je bestaande klanten kunnen overhalen om meer diensten en producten van je af te nemen. De beste communicatievormen zijn goede cases.
  • Je plaatst de authentieke beoordelingen op je Google Mijn Bedrijf, maar ook op je website, in je nieuwsbrief en op je sociale media.

De beste communicatievormen zijn goede beoordelingen en cases: ze zijn de perfecte online mond-tot-mond reclame die zowel nieuwe als bestaande klanten overtuigen van je aanbod.

Een klantenbevraging is erg simpel

●    Gebruik een gratis feedback form van Google Forms.

●    Er zijn ook prachtige professionele oplossingen zoals de klantenbevraging van Bothive die een mooie gepersonaliseerde vragenlijst maakt op basis van het profiel en de antwoorden van je klant.

●    Houd je bevraging kort en to the point. Vraag je klant om een algemene score of naar specifieke interesses. Stel zeker ook enkele open vragen waar je de mogelijkheid biedt feedback te geven of ideeën aan te reiken. Daar leer je het meeste uit.

Vervolgens hebben wij onze stage studenten gevraagd om de klanten te contacteren die heel wat feedback hadden. Zij hebben geluisterd naar die klanten, op basis daarvan een vrijblijvende tekst doorgestuurd met de link naar een review op onze Google Mijn Bedrijf. Het belang van goede beoordelingen op Google Mijn Bedrijf kan niet onderschat worden, alleen al omdat ze heel veel bekeken worden en een basis zijn van zekerheid van vertrouwen voor klanten die je nog niet kennen. En net daarom zijn ze ook een waardevol ingrediënt in al je online communicatie.


Deze klantenbevraging bij Graef Advies brengt waardevolle inzichten op, is makkelijk opgezet en baseert zich letterlijk op een gesprek met de klant door de Bothive Chatbot

Gratis Webinar over online reviews

 Wil je meteen van slag ? Schrijf je dan nu in voor het gratis Webinar ‘De beste klanten aantrekken’ in maart. Meer info via frederik.dewachter@businezzbooster.be.






Over de schrijver
Reactie plaatsen