Online reviews als magneet voor de beste klanten
16 oktober 2022 

Online reviews als magneet voor de beste klanten

Een goed begrip van de waarde die je creëert voor je klanten legt de basis voor een winstgevende zaak. De online wereld is steeds bepalender om klanten aan te trekken, hen te overtuigen en vervolgens goed te bedienen. Google, je website en aantrekkelijke content op sociale media, via video’s, webinars, een nieuwsbrief of E-Books spelen daarin een belangrijke rol. Je hoeft niet al die kanalen te gebruiken. Wie interessante content maakt en plaatst waar de doelgroep zit, trekt nieuwe klanten aan. Tegelijk geef je bestaande klanten op een schaalbare manier zeer interessante informatie en adviezen. Het maakt je adviesverlening waardevoller en boost tegelijk je autoriteit. Dat resulteert in meer waarde, meer aantrekkingskracht, meer omzet per klant en meer winst.


Kennis verzamelen dankzij je klantenbevraging

De basis van al je communicatie vertrekt steeds opnieuw van een goed begrip van wat de noden en angsten van je klanten zijn, en hoe je daarop vervolgens op inspeelt met je diensten en aanbod. Hoe meer de klant zich herkent in jouw communicatie, hoe beter je die aanspreekt en prikkelt. De kennis van de klant is je sterkte en doordat je dagelijks bezig bent met interessante gesprekken, zet je je inzichten om in krachtdadige, gerichte en goed converterende communicatie. Wil je graag systematisch gevoed worden met goede input van je noden en wensen van je klanten? Lees dan je reviews of beter nog: verzamel ze op een systematische manier. Ze zijn zeer waardevol, de beste mond-tot-mond reclame en zullen je een pak nuttig marketing materiaal en ideeën opleveren.


Als er één opdracht is waar je sowieso heel wat voordelen uit haalt, dan is het deze wel: bevraag je klanten. Je zal niet alleen een pak kennis opdoen, maar er ook bijzonder waardevolle getuigenissen uit halen van je grootste fans.


Vraag elke ondernemer waar zijn groei vandaan komt en velen zullen, volkomen terecht, zeggen dat het van de mond-tot-mond reclame komt. Alleen is de fysieke wereld zeker de laatste jaren versneld vervangen door de online wereld. Maar ook in de digitale wereld wordt heel wat gekeken naar de authentieke beoordelingen van anderen. Die zijn niet alleen interessant om veel bij te leren over de positieve en minder goede aspecten van een dienstverlening, ze zijn ook onafhankelijk en daarom betrouwbaar.

De vele voordelen van een klantenbevraging:

  • Verzamel inzichten en leer bij over de appreciatie van je diensten en producten.
  • Belangrijk: je leert ook wat je klanten vinden dat beter kan. Wie hier aandacht aan besteedt, mee rekening houdt en aanpast wat beter moet, zal in sneltempo een top dienstverlening uitbouwen.
  • Op basis van de feedback stel je makkelijk een lijst op van de 5 of 10 steeds wederkerende feedback en positieve argumenten die aangeven waarom je klanten jouw dienstverlening appreciëren, en dat vormt een belangrijke basis van je communicatie (zie verder).
  • Je leert je beste ambassadeurs kennen: die klanten die zeer tevreden zijn en dat graag doorvertellen aan hun contacten en mogelijks jouw nieuwe toekomstige klanten.
  • Vraag deze klanten ook vriendelijk om een authentieke beoordeling online te plaatsen. Reviews worden steeds meer bekeken in alle branches, zijn de beste mond-tot-mond reclame en een belangrijke factor van vertrouwen in jouw onderneming.
  • Het is ook zeer goede grondstof voor interessante cases, die niet alleen je nieuwe ideale klanten zullen aanspreken, maar ook je bestaande klanten kunnen overhalen om meer diensten en producten van je af te nemen. De beste communicatievormen zijn goede cases.
  • Je plaatst de authentieke beoordelingen op je Google Mijn Bedrijf, maar ook op je website, in je nieuwsbrief en op je sociale media.


De beste communicatievormen zijn goede beoordelingen en cases: ze zijn de perfecte online mond-tot-mond reclame die zowel nieuwe als bestaande klanten overtuigen van je aanbod.


Een klantenbevraging opzetten is kinderspel:

  • Gebruik een gratis feedback form van Google Forms.
  • Er zijn ook prachtige professionele oplossingen zoals de klantenbevraging van Bothive die een mooie gepersonaliseerde vragenlijst maakt op basis van het profiel en de antwoorden van je klant.
  • Houd je bevraging kort en to the point. Vraag je klant om een algemene score of naar specifieke interesses. Stel zeker ook enkele open vragen waar je de mogelijkheid biedt feedback te geven of ideeën aan te reiken. Daar leer je het meeste uit.   

Wij hebben onze stage studenten gevraagd om de klanten te contacteren die naast goede scores ook interessante input en ideeën gaven. Zij hebben vervolgens geluisterd naar die klanten, op basis daarvan een samenvattende tekst doorgestuurd met hun feedback en de link naar een review op onze Google Mijn Bedrijf. Heel wat van die klanten hebben vervolgens hun authentieke beoordeling op Google geschreven. Het belang van goede beoordelingen op Google Mijn Bedrijf kan niet onderschat worden, alleen al omdat ze heel veel bekeken worden en een basis zijn van vertrouwen voor klanten die je nog niet kennen. En net daarom zijn ze ook een waardevol ingrediënt in al je online communicatie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen